که یک کرشمه تلافی صد جفا بکند...


- چند روز پیش استادم درباره مصائب آوردن یک دستگاه های‌تک به ایران میگفت. میگفت که هر چند با هزار امید و آرزو و بدبختی دستگاه را از یک کمپانی ورشکسته به یک چهارم قیمت اصلی خریدیم که تمام پول رو هم یکی دیگر از نهادهای دواتی و نه دانشگاه! داده بود و تا مرز ایران آوردیم گمرک ایران گیر داده بود که نمیشود این دستگاه رد شود! یکی نیست بگوید عوضیها خودتان هم خودتان را تحریم کرده‌اید؟ فرضا که با این دستگاه اصلا بشود بمب ساخت... توی دانشگاه تهران هم میشود بر علیه نظام شما توطئه کرد و دست در دست استکبار جهانی گذاشت؟ بعد هم جالب است که با دادن یک ده دلاری به مامور گمرک دستگاه ایمپلنتر به عنوان آنالایزر گاز چغندر قند وارد ایران میشود!

- تاتر ایران زمین را هم که جریانش را دارید. خدایی اسلام داشت بر باد میرفت چون یه خانم خارجی رقصیده بود -اگر واقعا چنین باشد- نه اینکه بخاطر کثافت کاریهای آخوندها نه به خاطر جریان بلند کردن یه دختر توسط محافظ یک نماینده! نه بخاطر اینکه میلیاردها دلار پول ما را میبرند توی بانکهای سویس! نه به خاطر اینکه سازمان تحقیقات مخابرات یک میلیارد تومان پول توسعه را صرف ساختن پارکینگ با نمای سنگ و نازک کاری و ساختمان بی‌مصرف میکند! نه بخاطر خراب کردن یکی از دیوارهای یک بنای تاریخی توسط بسیج خواهران! نه به خاطر استفاده چند میلیون دلاری بسیج از صندوق مرحوم ذخیره ارزی!... به کجای این شب تیره بیاویزم قبای ژنده خود را...

- دو روز پیش با یکی از بچه‌ها سر این بحث شد که آقا این کلمه ساختن واسه زبان فارسی مهم است یا نه! او میگفت چرا ما وقتی میتونیم بگیم تلفن همراه میگیم موبایل؟ منم گفتم چون وقتی من میخوام یه متن علمی رو به زبان شیرین پارسی بخونم نمیتونم! آقا علم رو تولید که نمیکنید میپرید وسط توضیح بقیه با ترجمه‌های خنده‌دار ادعا هم میکنید؟ نوع خاصی از کریستالها هست که Packed نامیده میشن اینو برداشتن ترجمه کردن پکیده... که حالا این کلمه در یکی از دهاتهای اصفهان استفاده میشه! خوب هر آدم عاقلی میفهمه که شما اصلا معنی این رو نمیدونستین ورداشتین تحت اللفظی ترجمه کردین بعد گشتین تا یه جوری گندتون رو توجیه کنین! آخ ما ایرانیها تو این کار واردیم... یا کلمه کاتوره‌ای یادتونه؟ به حرکت گازها تو علوم راهنمایی میگفتیم؟ شنیدم که جایی در شمال ایران به آدم مزخرف میگن آدم کاتوره! این دیگه آخر ترجمه بود.

- رسمش نبود شاعر که شدی
  چشمهایم را گم کنی
  و دو هلال گیسوانم را
  به ماه ببخشی
  تا هر چه بادا باد
  تا بادهای دور... بادبادکهای نخی
  رسمش نبود شاعر که شدی...

دانشجو


- مثلا قرار است دانشجوها جزو اقشار فرهنگی و فرهیخته این مملکت باشن اما از خودمان بدتر خودمانیم. دو روز پیش در مراسم اهدای جوایز مسابقات جام رمضان در سالن کوی دانشگاه قرار بود قسمتی از برنامه موسیقی سنتی از گروه تنبور شمس باشه که امدند و زدند و رفتند و ای ول هم داشت. اما همان اولش که سرپرست گروه از کمبود امکانات شکایت کرد -دریغ از میکروفن کافی حتی- یکی از وسط داد زد که خوب نزن بیا پایین و هرهر زد زیر خنده و کلی کیفور شد که عجب تیکه‌ای پرونده و بهد هم که هی وسط اجرا موبایل این و اون زنگ میزد. دخترا هم که انگار رفته بودن کنسرت شانیا تواین هی دست و سوت و این حرفا. اول که اجرای موسیقی سنتی باید در مراسم درخور آن باشد که چهار نفر آدمی که به ان علاقه دارند مخاطبش باشند و دوم آنکه هی نگید دانشجوها تحصیلکرده و فهیم هستند! تقریبا هشتاد درصد اونها از ادب و فرهنگ هیچ نمیفهمند.

- دیروز یکی از بچه‌ها صفحه حوادث شرق را گذاشت جلوام که بخوان. جالب بود قضیه این آقایی که از خانمها به بهانه داشتن عکس و مدرک از روابط پیشین اخاذی میکرد. اول اینکه هنوز توی این جامعه قبول نشده که داشتن دوست پیش از ازدواج مانعی در آن نیست و دیگر اینکه این پلیس ایران عجب عملکرد جالبی دارد! نوشته بود بعد کلی فکر کردن رفتن خونه طرف رو گشتن دوربین پیدا کردن بعد نشستن فکر کردن که این دوربین خوب حتما فیلم داره و دوباره رفتن گشتن تا فیلم رو پیدا کردن. ما خداییم!

- نمایندگان مجلستون هم لباس بسیجی پوشیدن رفتن مجلس و گفتن تا بسیج هست امریکا جرات نداره کاری کنه و ما هم نمردیم و فهمیدیم آمریکا از یه چیز میترسه و اونم بسیجه! نوشته بودن جمعیت بسیجی ایران یازده میلیون نفره که از این تعداد خودتون حساب کنید که یه چند تاییش بچه‌های دبستان و راهنمایی و دبیرستان هستند و کلیشون هم کسبه بازار که حاضر نیستن خودشونو یا مالشونو یه هوا به خطر بندازن بعدش چقدر میمونه؟ دوازده میلیون!

- اینقدر نظم داشته باشین تو رانندگی قول بهتون میدم نصف ترافیک تهران حل شه!

- مرکز تحقیقات مخابرات ایران ۱۵۰ میلیون دلار دانه‌ای هفت تومن را خرج هیچ و پوچ کرده و دوتا دستگاه خریدن برای کارای الکترونیکی که به هیچ دردی نمیخوره! پول هست بابام جان! مال نفته، نفت هم که مفته بریزید بپاشید، منو ریل بسازید، خدمت گذاری کنید به مردم فقط خاک بر سرتون کنن که اندازه مرغ شعور ندارید.

- شب‌تاب بی‌دلیل می‌افروزد
  پرواز بی‌هیچ علتی ، در بالهای عقاب است
  و کهکشان بی‌بادی سماع خویش را دنبال می کند
  من بی هیچ بایدی می سرایم
  باید که حلقه زنجیر را گسست
  باید که باید‌ها را به دور ریخت
  بر من جنون متبرک باد 

 *نصرت رحمانی

اولین بارِ تو...


- این آزمایشهای لعنتی مگه جواب میدن! بابا به من چه که اینا میخوان یه کاری کنن که تا حالا تو دنیا نشده! خوب شاید نمیشه که تا حالا نکردن دیگه چرا منو مجبور میکنید برم دنبالش؟!

- این عشرت شایق یکی از باحالترین نماینده‌‌های این دوره مجلسه. ایشون طی نطق دیروزشون فرمودن زن بدون خانواده ارزش نداره! قبلا هم فرموده بودن که پیوستن به کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان به ضرر زنان است. این بنده خدا و خانم بهروزی که فرموده بودن مگر در کشور قحط الرجال است که خانمها بروند نامزد ریاست جمهوری بشوند را به نظر من باید در موزه حیات وحش نگهداری کرد. خدایی حیف است!

- اینهمه پل توی این تهران خراب شده است یکی نیست بگه خوب فضای زیر اینها رو دست کم درخت بکارید.

- توی این بیست و پنج سال چنان ضربه‌ای به این دین اسلام زدند که صد سال تلاش برای نابود کردنش نمیتوانست بکند.

- هی میگویند بستر سازی برای تولید علم و از این خزعبلات! از المپیادیهای سال هفتاد و پنج و بچه‌های شریف سال هفتاد و شش تنها چند نفر که به انگشتان دست نمیرسد ایران هستند. چند وقت شنیدم که از بچه‌های بورسیه نفت که به انگلستان رفته بودند فقط یک نفر برگشته که او هم قضیه عاطفی بوده و خل شده وگرنه بقیه همه ماندند و عطای این مملکت را به لقایش بخشیدند. حالا هی بگویید ما باید مملکت را آباد کنیم... ما برویم کی باشد... ای بابا همه‌اش چرند است.

- گفته بودم چو بیایی غم دل با تو بگویم
  چه بگویم که غم از دل برود چون تو بیایی
  ...